Základní SEO zdroje, co číst, koho sledovat

Setkala jsem se s tím vícekrát, sama jsem kdysi něco takového hledala. Knihu o SEO. Starší generace je zvyklá, že existuje učebnice ke všem předmětům Jenže. Je to jako programování. Z učebnice to nepůjde. Naučit se to dá jenom praxí. Na druhou stranu, pokud chcete mít nějaký základní přehled, tak to v rozjezdu přeci jen může pomoct. Jen to nebude úplně kniha.


SEO základy

Úplně na začátku máte problém v tom, že ani nevíte co vše hledat, protože ani nevíte, co vše je potřeba řešit. Pro základní rozhled si můžete pročíst materiály, které popisují jednotlivá odvětví SEO, konkrétní pojmy a jak řešit typické problémy.

Dobré materiály k SEO, které doporučuji projít jako první

Dokumentace od Google https://developers.google.com/search/docs 

Moc hezké úvodní materiály má zpracované Moz The Beginner’s Guide to SEO a komplexně také SEJ SEO for Beginners: An Introduction to SEO Basics.

Velmi pěkně také sepsal Brian Dean průvodce na svém projektu Backlinko The SEO Marketing Hub 2.0. Toho doporučuji také sledovat a odebírat, pokud vás zajímá news SEO. Jako jeden z mála má totiž opravdu reálnou zkušenost z většími obsahovými weby a tím myslím, že dělal pro více než jeden a dokáže srovnat více přístupů.


SEO Online Média aneb Novinky ze světa SEO

Na dlouhodobý přehled co se děje je fajn sledovat online média zaměřená na SEO. Můžete si nastavit mailový odběr a bude vám chodit klidně denní souhrn toho, co je nového. Pokud nechcete trávit čas na sockách a pátrat po tom, co kdo postne, tak je tohle ideální cesta. Právě tyhle online magazíny totiž dění na twitterovém X sledují za vás a když se něco šustne, vydají k tomu zprávu. Ta vám pak přistane v souhrnu do mailu, pokud je důležitá.

Za doporučení stojí:

Search Engine Land https://searchengineland.com/ 

Search Engine Journal https://www.searchenginejournal.com/

Search Engine Roundtable https://www.seroundtable.com/

Specificky pro News SEO doporučuji  WTF SEO a Baryho Adamse.


Blogy a projekty SEO nástrojů

Nástroje se snaží mít materiály, které by přitáhly nové uživatele a často díky tomu pokrývají jak základní basic témata, tak novinky. Někdy díky svým datům vydávají vlastní studie a sledovat je, se může občas hodit.
V Česku se o něco takového snaží hezky Marketing Miner nebo Collabim, zahraniční nástroje jsou obsáhlejší a doporučuji sledovat blogy Semrush nebo Ahrefs. Dříve jsem sledovala také Moz. To je také můj poslední typ, konkrétně Rand Fishkin. Dlouhých 14 let byl na Moz.com a měl mimo jiné skvělý formát Whiteboard Friday, kde popisoval jednotlivé jevy, SEO pojmy, způsoby práce i analytické fígle a to vše s fixou u bílé tabule, kde kreslil a popisoval. Nedělal to jen on sám, najdete i jiné účinkující, navíc po jeho odchodu do SparkToro formát fungoval dál i bez něj. Playlist proběhlých najdete třeba na tady YouTube

Kdyby se vám to zdálo málo, přihoďte do odběru i blog Google, alespoň ten search optikou.


Co další se může hodit, když řešíte SEO?

Jak zjistím, jestli zrovna probíhá Google update nebo kdy proběhly předchozí?

Pro informace o aktuálních updatech Google Search Status Dashboard. Tady zjistíte, že je venku nový update a kdy bude finálně „rollout“.

Jak zjistím poměr vyhledávačů na českém nebo zahraničním trhu?

Nejsnazší způsob je otevřít nástroj StatCounter. Kromě celosvětové statistiky můžete filtrovat i podle zemí, třeba právě Česko. Nesbírají jen statistiky vyhledávačů, najdete tu i poměry browserů nebo třeba sociálních sítí. Statistiky můžete odebírat i do mailu.

Jak zjistím, jakou má moje konkurence návštěvnost?

Pokud máte placené nástroje, tak nejčastěji asi sáhnete do Ahrefs. Pokud nemáte, tak můžete mrknout na SimilarWeb. Ukáže vám odhad návštěvnosti i pravděpodobné rozložení jejích zdrojů. V limitované formě je free a data má pěkná.

Pokud vám nejde o rozložení zdrojů návštěvnosti, tak většina médií svoji návštěvnost posílá do Gemiusu, kde se jedná o opravdu spočítanou a ověřenou návštěvnost, nikoli odhad (ale nezjistíte tu z veřejně dostupných dat rozložení zdrojů návštěvnosti u konkrétních médií). Tato data najdete veřejně dostupném serveru e.gemius.com.

SEO nástroje?

Kromě výše zmíněného, pokud děláte SEO na vyšší úrovni, budete muset za nějaké nástroje časem asi začít platit, zejména kvůli objemu dat, která budete potřebovat zjistit. Na druhou stranu, z free nástrojů se dá udělat opravdu hodně muziky a časem sem sepíšu jaké z těch zadarmo jsou fajn. Prozatím si vystačíme s vyjmenováním základního setu – Google Trends, Keywordtool.io, Marketing Miner v základní verzi, Screaming Frog v základní verzi do 500 url a obyčejný našeptávač Google a doporučené dotazy. Pokud máte malý blog a chcete se do toho pustit, víc nepotřebujete.


Co dál?

Pokud projdete tyhle zdroje, tak víte vše, co potřebujete a jde už jen o to, jak to natrénujete v praxi. Vítejte v SEO světě. .)