Co dělá SEO člověk, jaký má plat a kdo je senior

Občas se potýkám na pohovorech s nejasnostmi obsahu práce a platového ohodnocení. Podobné otázky klade HR při vypisování inzerátů na SEO lidi.

Začnu tím základním.

Co správný seař dělá?

Navrhne správnou strukturu webu, dobře průchozí pro uživatele i vyhledávač. Dokáže vám říct na jaké oblasti obsahu v daném oboru zacílit, který obsah lidé hledají a na co má smysl se zaměřit a jak. Pomůže vám zkontrolovat, že web nemá technické problémy, chyby, případně vám řekne, jak tyto kritické věci opravit. Poradí vám jak optimalizovat rychlost/UX webu. Všechno tohle seař dělá s cílem, abyste byli dobře vidět na dotazy, které jsou pro vás důležité, což vám zároveň pomůže vydefinovat. Tím vším vám zajišťuje relevantní traffic na web a na jeho konkrétní stránky.

(Co správný seař nedělá?)

Nepošle vám jen klíčovku a účet. Vyjet hledané dotazy samo o sobě nestačí. Nestačí ani report z nějakého automatického SEO „checkovadla“. Podstatné je najít problémy a přesně říct, jak je vyřešit. Definovat to podstatné – krátkodobé a dlouhodobé priority a postupně krok za krokem procházet řešení (ano – ne jen chyby, ale i jejich řešení). K tomu přidat „nice to have“ bonusy, které také pomůžou, ale vždy je potřeba vyvažovat náklady vs. přínos řešení. Tabulka s dotazy vás nespasí, pokud zbytek webu nebude ok a pokud je nezpracujete správně. Také vás nespasí nerelevantní traffic na dotazy, které vám zkrátka nepřivedou publikum, které potřebujete.


SEO pozice

Není seař jako seař. Kdo je kdo?

SEO specialista/konzultant

Je to jedno. Obojí je člověk, který externě nebo interně řeší SEO strategii a pracuje na řešeních. Navrhne vám web od struktury až po obsah, vyřeší technické must have. Pokud se v inzerátu setkáte s takovým označením, neměl by tam být rozdíl.

SEO analytik

On tedy každý seař je i analytik, protože SEO se bez dat dělat nedá. Od pozice SEO analytika byste ale měli očekávat, že data nebudou jen doplněk, ale budou hlavní náplní práce.

Linkbuilder

Každý linkbuilder musí znát a chápat SEO principy, jinak není schopen dělat svou práci dobře. K takovéhle pozici je tedy ideální, když o SEO něco víte, ale chcete se věnovat užší specializaci. Pro tuhle pozici je lepší komunikativní člověk, který se nebojí vyjednávat, telefonovat, psát cizím lidem. Jeho cílem je totiž získávat na internetu užitečné odkazy.

SEO Content specialist/strategist

A tak všelijak podobně. Většina seařů potřebuje řešit nejen technickou stránku webu, ale také tvořit obsahovou strategii, která půjde naproti SEO a bude se soustředit na systematickou práci s obsahem, například dalších copy. Dobrý člověk na strategický content zajistí, že se vykryjí dobře potřebná témata i že bude každý copík mít co psát a bude to psát správně.

SEO copywriter

Jste psavec a baví vás to, ale chcete psát tak, aby váš text nezapadl v pohřebišti nenavštěvovaných stránek internetu? Jako SEO copy se naučíte psát dobře. Nejen po stylistické stránce, ale také po té uživatelské. Napsat text, který bude dobře strukturovaný, uživatelsky přehledný a zároveň bude obsahovat témata, která uživatelé hledají. Ideálně i něco navíc. Zatímco novináři většinou vidí v textu hlavně sami sebe a na uživatele zapomínají, proti tomu někteří „rádoby“ seaři mají tendenci text „na čuňáka“ zahustit klíčovými slovy, prolinky a zase trochu kašlat na uživatele. Dobrý SEO copy to dělá všechno jinak. Ideálně tak, že v tom „SEO článek“ nepoznáte.

SEO Trainee/stážista

Můžete se také setkat s tuhle úžasnou pozicí, která funguje jako malá práce nebo jako brigáda třeba při škole. Může se týkat obecně SEO nebo přímo nějaké konkrétní výše zmíněné. Má juniorní úroveň, můžete přijít netknutí a firma vás naučí vše. Pozor, některé trainee programy jsou neplacené. Záleží na podmínkách konkrétní pozice.


SEO úroveň

Tuhle otázku si kladou nejen lidi z HR, co mají za úkol najít dobré seaře, ale stejně tak ti, kteří kliknou na inzerát a najdou tam označení senior nebo junior. Kolik toho mají umět a jak dlouho musí dělat SEO, aby byli v kategorii senior? A co má vlastně umět junior? A existuje něco mezi?

SEO Junior

Firma by měla očekávat, že buď nevíte o SEO vůbec nic a vše vás musí naučit sami nebo jste samouk a nemáte dostatek zkušeností z praxe. Nebo máte zkušenosti velké, ale jen částečné – například umíte psát dobré SEO články a jste seniorní copík, ale hlásíte se na pozici SEO specialisty a nemáte dostatečné znalosti technické.

SEO Middle

Ano, i takové označení se dá v SEO inzerátech najít. Možná SEO děláte už pár let, ale v týmu, kde zodpovědnost za některé části oboru řeší někdo jiný. Možná jste posledních pár let pracovali v rutině a uteklo vám co je v SEO nového. Nebo jste SEO dělali jen na omezeném množství či typech webů a nemáte dost zkušeností s většími projekty.

SEO Senior

Znám v okolí takové, kteří rok psali SEO články a mysleli si, že jsou SEO specialisté senioři. Asi je vám jasné, že takhle to nefunguje. Pokud dokážete udělat technickou analýzu webu a není vám z toho úzko, pokud umíte pracovat s obsahem na vysoké úrovni, chápete a umíte dělat linkbuilding, rozumíte dobře datům, která dokážete správně interpretovat a nakonec máte s tím vším i dost zkušeností, tak už se jen počítá na jakých webech jste to vše řešili a v jaké oblasti máte nejvíce zkušeností (ecommerce, obsah, produktové weby, apod.). Takhle bych shrnula má očekávání od seniorního SEO specialisty. Na seniorního SEO copywritera jsou samozřejmě požadavky zase trochu jiné.


Plat SEO specialisty

V inzerátech plat často není uveden a má to důvod ve všem výše popsaném. Rozpětí toho, co můžete umět a kolik v tom můžete mít zkušeností, je obrovské. A plat většinou v tomhle oboru není za konkrétní pozici. Plat je za to, co vše umíte a jaké máte zkušenosti a také se odvíjí od toho, co vše se od vás na konkrétní pozici bude reálně očekávat.

Pokud jde o konkrétní čísla nedává vůbec smysl čekat něco jako odhad „běžného průměrného“ platu. Setkala jsem se u platového rozpětí v podobě nabídek od 28 do 100 tis. hrubého měsíčně na plný pracovní poměr. Takže opravdu záleží na úrovni zkušeností, šikovnosti a také samozřejmě na limitech toho, kolik firma za takového člověka může a chce utratit. Zároveň pozor, velká částka může vypadat lákavě, ale taky se může stát, že pod takovou nabídkou je hodně věcí, které dělat nechcete. Úplně jinak je to u freelancerů (nebo agentur), kteří fakturují hodinově – tam já mám osobní zkušenost mezi 500 – 3000 Kč za hodinu práce, ale je pravda, že tady nemám tak široký rozhled.

Závěrem…

Pokud jdete na pohovor, v první řadě by vás mělo zajímat, co vše se od vás očekává. Druhá věc je, jestli dokážete všechny žádané oblasti zvládnout a na jaké úrovni. Teprve pak přichází na řadu diskuze o platovém ohodnocení.